Warning
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.

هاشمی رفسنجانی: آیت‌الله خامنه‌ای در ایران جایگزینی ندارد

آذوح: هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با روزنامه عرب‌‌‌زبان "الوفاق" آیت‌الله خامنه‌ای را محور اساسی برای امنیت کشور دانست. وی همچنین رابطه خوب ایران و عربستان را راه نجات منطقه قلمداد کرد.
روزنامه عرب‌زبان "الوفاق"، چاپ تهران اخیرا گفت‌وگوی مفصلی با هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام انجام داده است. سایت هاشمی رفسنجانی ترجمه کامل این گفت‌وگو را روز یک‌شنبه (۱۴ تیر/ ۱۱ ژوئیه) منتشر کرده است.
هاشمی رفسنجانی در این مصاحبه ابتدا به پرسش‌هایی در باره رابطه ایران با عراق، مصر و عربستان پاسخ داده است.
وی اهمیت کشور عراق برای ایران را همانند خود ایران دانسته و گفته است: «كمك‌های ما جدی است و به هيچ چيز هم محدود نيست؛ هر چيزی كه عراقی‌ها نياز داشته باشند و ما امكانش را داشته باشيم به آنها می‌دهيم
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین تاکید کرده که جمهوری اسلامی ایران هیچ طمعی در عراق ندارد و به دنبال هیچ چیزی نیست و البته حفظ امنیت عراق را حفظ امنیت خودش می‌داند.
رفسنجانی حمله عربستان به یمن را یک اشتباه دانسته و گفته است: «درست نمی‌دانم چرا اين اشتباه را كردند. البته ظاهرا اينها برای اين است كه فكر می‌كنند اين حوثی‌ها شيعه هستند و البته خوب اينها كه شيعه اثنی عشری نيستند و عمده آنها زيدی چهار امامی هستند، ولی به هرحال به يك معنا شيعه هستند و جزو مجموعه شيعه حساب می‌شوند. احتمالا آنها با اين شرايطی كه درست كرده‌اند با ايران و لبنان و عراق و سوريه و با همه احساس نگرانی می‌کنند
او درباره علت ترس عربستان از توافق اتمی غرب با ایران نیز اظهار داشت که علت این ترس را نمی‌داند و تصریح کرد که کشورهای عربی باید از اسرائيل بترسند و نه از ایران، چرا که ایران بمب اتمی را تحریم کرده و به دنبال آن نیست.
"از همکاری با عربستان استقبال می‌کنیم"
هاشمی رفسنجانی درباره روابط ایران و عربستان تصریح کرده که ایران خواهان برقراری این رابطه است. او اظهار داشت: «ما اگر واقعا به فكر قطع كردن روابطمان با عربستان بوديم از آن ۴۰۰ – ۵۰۰ نفری كه در آن فاجعه مكه شهيد داديم به آسانی نمی‌گذشتيم؛ ولی بعد برای اينكه روابط دو كشور عادی باشد آن طور رفتار كرديم
اشاره رفسنجانی به کشتار زائران ایرانی در مکه توسط پلیس عربستان پس از راهپیمایی موسوم به "برائت از مشرکین" در سال ۱۳۶۶ خورشیدی است.
وی در ادامه سخنانش به موارد اختلاف ایران و عربستان اشاره کرده است؛ از جمله در افغانستان و حمایت عربستان از طالبان افغانستان و نیز در پاکستان، همینطور حضور نظامی عربستان در بحرین که ایران به آن معترض است. با همه اینها رفسنجانی تاکید کرده است: «ما از همكاری با عربستان نگرانی نداريم و با همين حكام جديدشان می‌توانيم با هم كار كنيم و رفت و آمد كنيم
رفسنجانی به سفر پنج ـ شش سال پیش خود به عربستان و سفر سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان به تهران که بلافاصله پس از سفر او انجام گرفت، اشاره کرد و گفت دو کشور قصد داشتند کمیسیون‌های مشترکی برای امور مذهبی و حل اختلاف شیعه و سنی و همچنین کمیسیون‌هایی برای لبنان، سوریه، عراق و افغانستان تشکیل دهند اما به گفته او یک سری مشکلات در ایران و نیز در عربستان مانع تحقق این برنامه شد.
با این همه وی تصریح کرده است: «من اين را می‌دانم كه اگر الان در عربستان اراده‌ای به وجود بیاید و اگر كار مشتركی را شروع كنيم، در همه دنيای اسلام می‌توانيم اختلاف بين شيعه و سنی را كم كنيم. من فكر می‌كنم همين حالا هم بعد از گذشت پنج شش سال می‌توانيم اين موضوع را دوباره احيا كنيم البته متناسب با اوضاع امروز منطقه
"آمریکایی‌ها نمی‌خواهند، ایران و مصر رابطه داشته باشند"
درباره رابطه ایران و مصر نیز هاشمی رفسنجانی دلیل نبود این رابطه را بیشتر متوجه مصر دانسته و گفته چون دو کشور همسایه نیستند، اختلاف چندانی هم ندارند اما به گفته او: «آنها در مجموعه‌ای، در يك سپهری هستند؛ اولا آمريكایی‌ها آنجا خيلی متنفذ هستند و ارتش مصر را عمدتا آنها تامين می‌كنند و آنها هم اين ارتباط را نمی‌خواهند. ثانيا الان با عربستان سعودی و بعضی جاهای ديگر هم بايد همكاری كنند. ثالثا اشكالاتی مثلا از حضور ما در سوريه و لبنان دارند و اخيرا عراق هم اضافه شده».
"محور اساسی حيات انقلاب و امنيت كشور"
هاشمی رفسنجانی درباره رابطه خود با رهبر جمهوری اسلامی نیز به پرسش‌های "الوفاق" پاسخ داده است. او این رابطه را دوستانه و صمیمی دانسته و با تاکید بر اینکه پنج سال از خامنه‌ای بزرگتر است گفته است: «‌ما خيلی صميمی هستيم؛ من و هم ايشان، همديگر را خيلی دوست داريم؛ يك منظره كوچك آن در بيمارستان بود وقتی که ایشان جراحی كرده بودند عیادت من با ایشان در آنجا بسیار صمیمی بود و همان منظره‌ای شد كه ديديد
وی همکاری سیاسی خودش با رهبر جمهوری اسلامی را در چارچوب وظایف تعریف‌شده مجمع تشخیص مصلحت نظام دانسته و اظهار داشته که سیاست‌های کلی نظام در مجمع تهیه شده و برای تایید نهایی به خامنه‌ای داده می‌شود و او پس از تایید آنها را برای اجرا ابلاغ می‌کند.
رفسنجانی در پایان سخنانش درباره خامنه‌ای گفته است: «من معتقدم كه در حال حاضر آیت‌الله خامنه‌ای در ايران جايگزينی به اين آسانی ندارد و ايشان الان محور اساسی هم برای حيات انقلاب و هم امنيت كشور هستند و ایشان مركز مديريت كشور است و ما هم بايد به ايشان كمك كنيم.»
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn