هویت – یاشار آزاد
- توضیحات
- منتشر شده در چهارشنبه, 15 مرداد 1393 18:56
چند سوال هویت انسانها را شکل میدهد آیا خالقی هست؟ زندگی بعد از مرگ وﺟﻮﺩ دارد؟ ﺍﻋﻤﺎﻝ، ﺟﺰﺍ ﻭ ﭘﺎﺩﺍﺷﯽدارند؟... ﺟﻮﺍﺏ ﺍﯾﻦ ﺳﻮﺍﻻﺕﺟﻬﺎﻥ ﺑﯿﻨﯽ ﺍﻧﺴﺎﻧﻬﺎﺭﺍ ﺗﺸﮑﯿﻞ ميدهد. ﺍﻣﺎ ﻫﻮﯾﺖ ﺍﺯ ﺟﻬﺎﻥ بيني ﻭ ﻧﮋﺍﺩ ﺗﺸﮑﯿﻞ ﻣﯿﺸﻮﺩ. ﻣﺎﺗﺮﯾﺎﻟﯿﺴﺘﻬﺎ ﻭ ﺩﯾﻨﺪﺍﺭﺍﻥ ﻫﺮ ﮐﺪﺍﻡ ﺟﻮﺍﺏ ﻣﺸﺨﺻﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﯾﻦ ﺳﻮﺍﻻﺕ ﺩﺍﺭﻧﺪ. ﺑﺎ ﺑﺎﻻ ﺭﻓﺘﻦ ﺳﻦ ﺁﺩﻣﯽ ﺍﯾﻦ ﺳﻮﺍﻻﺕ ﻧﻘﺶ ﻣﻬﻤﯽ ﺩﺭﺗﮑﻤﯿﻞﻫﻮﯾت ﺍﯾﻔﺎ ﻣﯽﮐﻨﺪ. ﺗﺨﻤﯿﻨﺎ ﺑﯿﻦ ﺑﯿﺴﺖ ﺗﺎ ﺳﯽ ﺳﺎﻝ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺷﻮﺭ ﻭﻫﯿﺠﺎﻥ ﺍﻧﺴﺎﻧﯽ ﻣﺤﺴﻮﺏ ﻣﯿﺸﻮﺩ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺟﻬﺎﻥ ﺑﯿﻨﯽ ﺷﺨﺺ ﺿﻌﯿﻒ ﺍﺳﺖ ﻭ به ﻫﻤﯿﻦ دليل ﭼﯿﺰﻫﺎﯼ ﻫﯿﺠﺎﻥ ﺍﻧﮕﯿﺰﻣﺎﻧﻨﺪ ﻧﮋﺍﺩ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﻫﻮﯾﺖ ﻓﺮﺩ ﺭﺍﻓﺮاﻣﯽﮔﯿﺮﺪ. ﺍﻣﺎ ﺑﺎ ﻧﺰﺩﯾﮏ ﺷﺪﻥ ﻣﺮﮒ ﺳﻮﺍﻻﺗﯽ ﮐه ﺑﺮ ﺷﻤﺮﺩﯾﻢ ﺑﺼﻮﺭﺕ ﺁﺷﮑﺎﺭ ﺧﻮﺩﺭﺍ ﻧﻤﺎﯾﺎﻥ ﻣﯽﮐﻨﺪ و ﺑﺎ ﮔﺬﺷﺖ ﺳﻦ ﺑﺎﺣﺮﮐﺘﻬﺎﯼ ﻧﮋﺍﺩﯼ ﻓﺎﺻﻠﻪﻣﯿﮕﯿﺮﺩ.
ﺗﻮﺭﮐﻤﻨﻬﺎﯼ ﻋﺮﺍﻕ ﺑﻪ ﺩﻭ ﺑﺨﺶ ﺷﯿﻌﻪ ﻭ ﺳﻨﯽ ﺗﻘﺴﯿﻢ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ اما ﺑﺎ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﯾﮏ ﻧﮋﺍﺩ ﻣﺸﺘﺮﮎ ﺳﺮ ﯾﮑﺪﯾﮕر ﺭﺍ ﻣﯽﺑﺮﻧﺪ. ﺍﯾﻦ ﺑﺪﺍﻥ ﻣﻌﻨﺎﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺬﻫب ﺗﻤﺎﻣﯽ ﻫﻮﯾﺖ ﺁﻧﻬﺎﺭﺍ ﺗﺸﮑﯿﻞ ﻣﯿﺪﻫﺪ ﻭ ﺑﺎ ﻫﻢﻧﮋﺍﺩﺍﻥ ﺧﻮﺩ ﻫﻢﺫﺍﺕ ﭘﻨﺪﺍﺭﯼ ﻧﻤﯽﮐﻨﻨﺪ. ﺩﺭ ﻫﻤﻪ ﺟﺎﯼ ﺩﻧﯿﺎ ﻭﺿﻌﯿﺖ ﺑﺮ ﻫﻤﯿﻦ ﻣﻨﻮﺍﻝ ﺍﺳﺖ در ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻭ ﺁﺫﺭﺑﺎﯾﺠﺎﻥ ﻧﯿﺰ ﻫﻤﯿﻦ ﺷﺮﺍﯾﻂ ﺣﺎﮐﻢ ﺍﺳﺖ. ﺁﻧﺎﻧﯽﮐﻪﺟﻬﺎﻥ ﺑﯿﻨﯽ ﻣﺸﺘﺮﮎ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﺑﯿﻦ ﺧﻮﺩ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﺍﯼ ﻣﺤﮑﻢ ﺣﺲ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ.
ﻣﻠﺖ ﺁﺫﺭﺑﺎﯾﺠﺎﻥ ﺩﺭ ﻭﻫﻠﻪ ﺍﻭﻝ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﻭ ﺩﺭ ﻭﻫﻠﻪ ﺩﻭﻡ ﺗﻮﺭكند ﺍﯾﻦ ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻓﮑﺮ ﮐﻨﯿﻢ ﺁﺫﺭﺑﺎﯾﺠﺎﻧﯿﺎﻥ ﻓﻘﻂ ﺗﻮﺭﮐﻨﺪ. ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ ﺍﺳﺎﺳﯽ ﻣﺎ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺳﯿﺎﺳﯽﺗﻮﺟﻪﻧﻤﯽﮐﻨﯿﻢ ﻭﻓﻘﻂ ﺳﺎﺧﺘﺎﺭﺳﯿﺎﺳﯽ ﺭﺍ ﻣﻮﺭﺩ ﮐﻨﮑﺎﺵ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﯽﺩﻫﯿﻢ. ﻣﺮﺩﻡ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺣﺎﮐﻤﯿﺖ ديني ﻣﯿﺨﻮﺍﻫﻨﺪ ﺍﯾﻦ ﻫﻤﻪ ﻧﺎﺭﺿﺎﯾﺘﯽ ﺩﺭ ﺣﺪ ﮔﻠﻪ ﮔﺬﺍﺭﯼ ﺍﺳﺖ. ﻧﺒﻮﺩ ﻧﺎﺭﺿﺎﯾﺘﯽ ﻋﻤﯿﻖ ﺭﯾﺸﻪ ﺩﺭ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺳﯿﺎﺳﯽ ﺩﺍﺭﺩ ﻫﺮﭼﻨﺪ ﻧﺒﻮﺩ ﺍﻣﻨﯿﺖ ﻭ ﺗﻮﺩﻩ ﺍﯼ ﺑﻮﺩﻥ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻧﯿﺰ در عدم ابراز نارضايتي ﻧﻘﺶ ﺩﺍﺭﺩ ﺍﻣﺎ ﺣﻀﻮﺭ ﻫﺸﺘﺎﺩ ﺩﺭﺻﺪﯼ ﺩﺭ ﭘﺎﯼ ﺻﻨﺪﻭﻕ ﺭﺍﯼ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻧﺒﻮﺩ ﻧﺎﺭﺿﺎﯾﺘﯽ ﻋﻤﯿﻖ ﺍﺳﺖ. حاكميت ايران را نه احزاب و جريانهاي ضد ديني بلكه احزاب و جريانهاي ديني تهديد ميكند (جنبش سبز - سازمان مجاهدين و ...)
ﻣﺎ ﺑﻄﻮﺭ ﺑﯿﻄﺮﻑ ﻫﻮﯾﺖ ﻣﻠﺘﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﻮﺭﺩ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻗﺮﺍﺭ ﻧﺪﺍﺩﻩﺍﯾﻢ ﻣﻠﺖ ﻣﺎ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﺍﻣﺎ ﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧﻪ ﭘﯿﺶ ﻧﯿﺎﺯ ﻣﻠﯽ ﺑﻮﺩﻥ ﺿﺪ ﺩﯾﻦ ﺑﻮﺩﻥ ﺍﺳﺖ ﺍﻗﻼﺩﺭميانﻣﻠﺖﺍﯾﻨﻄﻮﺭﯼ ﺟﺎﺍﻓﺘﺎﺩﻩﺍﺳﺖ. ﺗﺤﻘﯿﺮ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺍﺳﻼﻡ ﻭﺩﯾﻦ ﺩﺷﻤﻨﯽ ﺑﺎ ﻫﻮﯾﺖ ﻣﻠﺖ ﺍﺳﺖ.
اعتقاد دارمﺣﺎﮐﻤﯿﺖ ﺩﯾﻨﯽ ﻫﻢ ﺑﻪ ﺩﯾﻦ ﻭ ﻫﻢ ﺑﻪ ﺣﺎﮐﻤﯿﺖ ﻣﻠﯽ ﺯﯾﺎﻥ ﻣﯿﺮﺳﺎﻧﺪ اماﺟﺮﯾﺎﻧﻬﺎﯼ ﻭ ﺗﺸﮑﯿﻼﺕﻫﺎﯼ ﺿﺪ ﺩﯾﻨﯽ ﻧﻤﯽﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﺑﺮ ﻣﻠﺖ ﺩﯾﻨﺪﺍﺭ را جهت داده وبر آنانﺣﮑﻮﻣﺖ ﮐﻨﻨﺪ. ﺑﻨﺎﺑﺮ ﺑﻌﻀﯽ ﺍﺯ ﺍﺩﻋﺎﻫﺎ ﺩﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺑﻌﺪﺍ ﺍﺯ 37 ﺳﺎﻝ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺿﺪ ﺩﯾﻨﯽ ﺣﺎﮐﻢ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﺍﻣﺎ ﺣﻘﯿﻘﺖ ﺍﯾﻦ ﻧﯿﺴﺖ ﺯﯾﺮﺍ ﺁن ﺳﻮﺍﻻﺕ ﺍﺳﺎﺳﯽ ﺍﺯ ﺍﺯﻝ ﺗﺎ ﺍﺑﺪ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭند ﻭ از ديگر سو ﺧﻮﺭﺩﻥ ﻣﺸﺮﻭﺏ ﻭ ﺍﺩﺍ ﻧﮑﺮﺩﻥ ﻧﻤﺎﺯ ﺩﻻﻟﺖ ﺑﺮ ناﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﺑﻮﺩﻥ ﻧﻤﯽﮐﻨﺪ. ﺩﺭ ﺟﻤﻬﻮﺭﯼ ﺁﺫﺭﺑﺎﯾﺠﺎﻥ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﮐﻪﻧﻤﯽﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﻓﺎﺗﺤﻪ ﺑﺨﻮﺍﻧﻨﺪ ﺍﻣﺎ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﻣﯽﺩﺍﻧﻨﺪ.
ﺣﺮﮐﺘﯽ ﮐﻪ ﺁﻧﺮﺍ ﺣﺮﮐﺖ ﻣﻠﯽ ﻣﯿﻨﺎﻣﯿﻢ ﺑﻄﻮﺭ ﮐﺎﻣﻞ ﺻﻔﺖ ﺣﺮﮐﺖ ﺭﺍ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﺯﯾﺮﺍ ﻧﺘﻮﺍﻧﺴﺘﻪ ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻥ ﻣﻠﺖ ﺟﺎﯼ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺎﺯ ﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﺭﯾﺸﻪ ﺩﺭ ﻋﺪﻡ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻫﻮﯾﺖ ﻣﻠﺘﻤﺎﻥ ﺩﺍﺭﺩ (ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ - تورك).
از آنجايي كه ﻣﺴﺌﻠﻪ ﻧﮋﺍﺩ ﻧﻤﯽﺗﻮﺍﻧﺪ ﺟﻮﺍﺑﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺳﻮﺍﻻﺕ ﺍﺳﺎﺳﯽ ﺫﮐﺮ ﺷﺪﻩ ﺑﺪﻫﺪ ﺑﻪ ﺗﻨﻬﺎﯾﯽ ﻧﻤﯽﺗﻮﺍﻧﺪ ﺗﻤﺎﻣﯽ ﻫﻮﯾﺖ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺗﺸﮑﯿﻞ ﺩﻫﺪ .
ﺩﺭ ﺧﺎﻭﺭﻣﯿﺎﻧﻪ ﭘﯿﻮﻧﺪ ﻣﺤﮑﻢ ﺩﯾﻦ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻫﻮﯾﺖ ﺭﺍ ﻣﯿﺘﻮﺍﻥ ﺁﺷﮑﺎﺭﺍ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﮐﺮﺩ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﻫﺎﯼ ﻋﺮﺑﯽ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﺍﺩند ﮐﻪ ﺍﮔﺮ ﺣﺎﮐﻤﯿﺖ ﻫﺎﺑﺎ ﺭﺍﯼ ﻣﺮﺩﻡ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﺷﻮﻧﺪ ﺟﺮﯾﺎﻧﻬﺎ ﻭ ﺗﺸﮑﯿﻼﺕ ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺭﻧﮓ ﺑﻮﯼ ﺩﯾﻨﯽ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﺷﺎﻧﺲ ﭘﯿﺮﻭﺯﯼ ﺭﺍ ﺩﺍﺭﻧﺪ (ﺍﻟﻨﻬﻀﻪ ﻭ ﺍﺧﻮﺍﻥ ) ﺣﺎﮐﻤﯿﺖ ﺩﺭﺍﺯ ﻣﺪﺕ ﺣﺰﺏ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﻭ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺩﺭ ﺗﺮﮐﯿﻪ ﺑﯽ ﺩﻟﯿﻞ ﻧﯿﺴﺖ ﻭ ﺩﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻧﯿﺰ 37 سال ﺣﺎﮐﻤﯿﺖ ديني ﺑﯽ ﺩﻟﯿﻞ ﻧﺒﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.
ﺩﺭ ﺟﻮﺍﺏ ﺍﯾﻦ ﺳﻮﺍﻝ ﮐﻪ ﻣﺎ ﭼﻄﻮﺭ ﻣﯿﺘﻮﺍﻧﯿﻢ ﺑﻪ ﺧﺮﺍﻓﺎﺕ ﺑﺎﻭﺭ ﮐﻨﯿﻢ ؟ﺑﺎﯾﺪ ﮔﻔﺖ ﮐﻪ ﻣﺎ ﺧﻮﺍﻫﺎﻥ ﺍﺳﻼﻡ ﺑﻪ ﺭﻭﺯ ﺷﺪﻩ ﻭ ﭘﺎﯾﺒﻨﺪ ﺑﻪ ﺍﺭﺯﺷﻬﺎﯼ ﺍﻧﺴﺎﻧﯽ ﻫﺴﺘﯿﻢ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺭﺍﻩ ﻣﺎ ﺑﻪ ﺍﺷﺨﺎﺻﯽ ﭼﻮﻥ ﻓﺘﺢ ﺍﻟﻠﻪ ﮔﻮﻟﻦ ﻧﯿﺎﺯ ﺩﺍﺭﯾﻢ. ﺍﺳﻼﻡ ﺩﺭ ﻣﻤﺎﻟﮏ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﺩﺍﺭﺍﯼ ﻭﺭﮊﻧﻬﺎﯼ ﻣﺘﻔﺎﻭﺗﯽ ﺍﺳﺖ. ﺍﺳﻼﻡ ﺩﺭ ﻣﻤﺎﻟﮑﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﭘﺎﮐﺴﺘﺎﻥ ،ﺳﻮﺭﯾﻪ ،ﺳﻮﺩﺍﻥ،ﺗﺮﮐﯿﻪ ،ﺍﯾﺮﺍﻥ،جمهوري آذربايجان، مالزي
با هم تفاوت آشكاري دارد. ما بايد ورژن آذربايجاني آنرا داشته باشيم.