Warning
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.

بحث و بررسی موضوع آذربایجان جنوبی در حاشیه ی 30مین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل+ تصاویر+ ویدیو

آذوح: روز 21 سپتامبر همزمان با فرارسیدن 1 مهر بنا به درخواست "اتحاد آذربایجان جنوبی" و با همکاری سازمانهای "یو ان پی او" و "مبارزه علیه خشونت" سمیناری در حاشیه ی 30 مین جلسه ی شورای حقوق بشر سازمان ملل برگزار گردید.
این سمینار با موضوع بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران پس از توافق اتمی و به شکلی تخصصی تر در خصوص آذربایجان جنوبی و مساله ی اورموگولو در ژنو برپا شد.
این جلسه با مدیریت رئیس سازمان مبارزه با خشونت ادامه یافته و شرکت کنندگان به بیان دیدگاههای خود پرداختند.
آقای ناصر بلیده ای، رئیس سازمان یو ان پی او با اعلام آغاز به کار سمینار ضمن اشاره به آخزین وضعیت ملتهای غیرفارس ساکن در ایران برای حاضران آرزوی موفقیت نمود.
به گزارش آذوح خانم آیدا کریملی به عنوان اولین سخنران به نمایندگی از "اتحاد آذربایجان جنوبی"، با بیان اینکه بیش از 70 درصد جمعیت ایران غیرفارس و بیش از 40 درصد ساکنان را ترکها تشکیل می دهند با تاکید بر فرارسیدن روز آغاز مدارس در ایران از ظلم وارده بر میلیونها کودک ترک در ایران و نسل کشی معنوی آنها سخن گفت. ایشان سپس توضیحات مفصلی نیز در مورد آخرین وضعیت اورموگولو ارائه دادند. وی تاکید کرد فاجعه ی اورموگولو و تبعات آن در آینده بسیار عظیمتر از آن چیزی خواهد بود که امروزه در جنگ سوریه شاهد هستیم.
در ادامه آقای Adam Koniuszewski مسئول سازمان Green Gross به صحبت پرداخته و تمامی وقت خود را به موضوع اورموگولو اختصاص داد. ایشان با نمایش اسلایدها، اسناد، بررسی ها و مدارک علمی دلایل ایجاد فاجعه ی اورموگولو و نقش رژیم ایران در این امر را توضیح داده و بر لزوم اقدام فوری مجامع بین المللی تاکید کرد.
دکتر خلف الکعبی به عنوان نماینده ی تشکیلات الانضال احواز به بیان دیدگاههای خود پرداخته و با ارائه ی مختصری از ظلم و ستم بسیار زیاد رژیم ایران علیه اعراب احواز به اعدامها و صدور احکام سمگین زندان اشاره کرد. ایشان همچنین پروژه ی خشکاندن رود کارون در احواز را همراه با پروژه های امنیتی رژیم در آذربایجان دانسته و خشکیدن این رود را موجب مرگ تدریجی ساکنان احواز بیان نمود.
در ادامه آقای صابر رستمخانلی، رئیس داک و عضو پارلمان جمهوری آذربایجان، با بیان توضیحات مفصل در مورد حرکت ملی آذربایجان جنوبی و نقش آذربایجان در جنبش دموکراسی خواهی در خاورمیانه رژیم ایران را یکی از نمونه های بارز نقض حقوق بشر به شکل سیستماتیک و حکومتی دانست.
آقای Hillel Neuer، رئیس UN Watch، دیگر سخنران این سمینار بود. ایشان به عنوان سخنگوی تشکلی که یکی از اصلیترین ارگانهای مرجع حقوق بشری سازمان ملل به شمار می رود به صراحت اعلام کرد رژیم ایران یکی از بدترین حکومتها در امر حقوق بشر بوده و وضعیت هر روز بدتر نیز می گردد. هیات آذربایجان جنوبی با تقدیم گزارشی مفصل از روزشمار چندین سال نقض حقوق بشر در آذربایجان جنوبی وی را در جریان آخرین تحولات قرار داده و ایشان نیز از پیگیری این موارد خبر داد.
در ادامه ی سمینار آقای کریم المور به عنوان نماینده ی جبهه ی احواز دیدگاههای خود را بیان داشته و مجددا تاکید نمود احواز علیرغم داشتن منابع عظیم زیرزمینی نفت و استخراج آن توسط رژیم ایران یکی از فقیرترین نقاط کشور به شمار می رود.
آقای محمود بیلگین، سخنگوی گادپ، به عنوان آخرین سخنران این سمینار با برشمردن جنایات رژیم ایران در آذربایجان جنوبی، چگونگی برخورد با زندانیان سیاسی آذربایجان جنوبی، وضعیت رهبران یئنی گاموح، مرگ مشکوک آقای شاهرخ زمانی و اعتصاب غذای آقای عباس لسانی را از نشانه های بارز عدم تغییر سیاستهای ضد حقوق بشری رژیم ایران دانست. وی تاکید کرد در سیستمی که ولی فقیه حضور دارد هیچ دولتی نمی تواند فراتر از خواسته های او عمل کند و سابقه ی 37 سال گذشته بر این موضوع صحه می گذارد.
در پایان مراسم بخش پرسش و پاسخ برگزار شده و حاضران سوالاتی در خصوص بهاییان، دریاچه ی هامون، رود کارون، اورموگولو و دلیل عدم حضور کردها در این پانل مطرح نمودند.
گفتنی است سمینار به زبان انگلیسی برگزار شده و تعدادی از شبکه های تلویزیونی عرب همچون العربیه، الخبار، المستقبل و... به پوشش گسترده ی مراسم پرداختند.
"اتحاد آذربایجان جنوبی" در بیش از 2 سال گذشته در دهها دیدار، سمینار، تظاهرات، مراسم و... حضور داشته و علیرغم مشکلات مادی فراوان و کمبود نیروی انسانی در خارج از مرزهای آذربایجان جنوبی توانسته در حد خود، صدای آذربایجان جنوبی باشد.
امیدواریم در آینده شاهد همکاری و همراهی بیش از پیش دیگر نیروهای فعال آذربایجان جنوبی در این مسیر سخت و دشوار باشیم.


















Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn