Warning
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.

حمید بقایی، دومین معاون بازداشت شده احمدی‌نژاد کیست؟

آذوح: حمید بقایی که امروز هجدهم خرداد ۱۳۹۴بازداشت شد، بعد از محمدرضا رحیمی، معاون اول دولت محمود احمدی نژاد، دومین مقام ارشد این کابینه است که بازداشت می شود.
آقای بقایی از اوایل سال ۱۳۹۰ خورشیدی تا پایان دولت محمود احمدی نژاد (مرداد ۹۲) معاون اجرایی رئیس‌جمهور ایران بود.
او پیش از ورود به کابینه ایران از مدیران رادیو و از همکاران محمود احمدی نژاد در زمان تصدی اش بر شهردای تهران بود. در این دوره آقای بقایی رئیس دفتر اسفندیار رحیم مشایی در سازمان فرهنگی-هنری شهرداری بود.
آقای بقایی در دوره دوم ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد جانشین اسفندیار رحیم مشایی در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و رئیس این سازمان شد. آقای بقایی مدتی هم سرپرستی نهاد ریاست جمهوری را به عهده داشت. پیش از او اسفندیار رحیم مشایی سرپرست نهاد ریاست جمهوری بود.
در اواخر اردیبهشت ۱۳۹۰، یک ماه پس از ارتقا مقام آقای بقایی در دولت محمود احمدی نژاد، دیوان عدالت اداری، به علت ارتکاب "برخی تخلفات" در سمت ریاست سازمان گردشگری، آقای بقایی را به مدت ۴ سال از هرگونه خدمت دولتی محروم کرد، اما پس از مدتی این حکم توسط قضات دیوان نقض و مجدداً به دادگاه تجدید نظر ارجاع شد.
مدتی بعد گزارش شد که یکی از شعبه های دیوان عدالت اداری، این حکم را نقض کرده، اما مقامات این دیوان از "اشتباه" بودن این رأی و بررسی مجدد پرونده خبر دادند. رئیس دیوان عدالت اداری ایران در باره طولانی شدن مرحله تجدیدنظرخواهی این پرونده در تیرماه ۱۳۹۰ گفته بود: "آقایان در این مرحله از بند 'پ' (کنایه از پارتی بازی) استفاده کردند."
یک سال بعد و در خردادماه سال ۱۳۹۱، پس از گذشت یک سال و چند ماه از تجدید نظر خواهی آقای بقایی، رئیس دیوان عدالت اداری ایران گفت که محکومیت معاون اجرایی رئیس‌جمهور به ۴ سال انفصال از خدمات دولتی منتفی شده است.
از راست حمید بقایی، محمود احمدی نژاد، اسفندیار رحیم مشایی و محمدرضا رحیمی
گفته می‌شود که حمید بقایی در سال های پایانی جنگ ایران و عراق، در وزارت اطلاعات و در ستاد "مدیریت مناطق بحران" که مسئولیت آن با اسفندیار رحیم مشایی بود، مشغول به کار شد. آقای رحیم مشایی در آن هنگام مسئول سیاست‌گذاری وزارت اطلاعات در مورد اقلیت‌ها، از جمله کردهای غرب کشور بود.
آقای بقایی در مجموع از کم‌حرف‌ترین نزدیکان آقای احمدی‌نژاد محسوب می‌شد، اما گفته‌های او درباره نقش ترکیه در کشتار ارامنه در زمانی که نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور آسیا بود، باعث تنش میان ایران و ترکیه شد.
منوچهر متکی، وزیر امور خارجه وقت ایران گفته‌های آقای بقایی را دخالت در وظایف وزارت خارجه توصیف و شدیداً از آن انتقاد کرده بود.
مدتی بعد، علیرضا مقیمی، مدیرعامل بازداشت شده منطقه آزاد ارس و مدیر سابق کاخ موزه نیاوران گفت که شایعه کشف اسنادی از کیف محمدرضا شاه در کاخ نیاوران "با طراحی حمید بقایی برای انحراف افکار عمومی از سخنان جنجالی وی درباره ترکیه صورت گرفته بود."
آقای بقایی در ابتدا طی حکمی از سوی محمود احمدی‌نژاد، به‌عنوان نماینده ویژه در امور آسیا منصوب شده بود، اما با اعتراض نمایندگان و اشاره آیت‌الله علی خامنه‌ای که درباره موازی کاری در سیاست خارجی هشدار داده بود، طی حکم جدیدی از سوی آقای احمدی‌نژاد به عنوان مشاور رئیس‌جمهور در امور آسیا منصوب شد.
هیئت دولت محمود احمدی‌نژاد در دی‌ماه ۱۳۹۱، (حدود ۸ ماه به پایان دوره ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد) طبق مصوبه‌ای که به "طرح مهرآفرین" مشهور شد، مجوز استخدام ۱۵۰۰ نفر را به آقای بقایی، معاون وقت اجرایی رئیس‌جمهور واگذار کرد.
محمدرضا خباز، عضو هیئت تطبیق مصوبات دولت با قوانین، این مصوبه دولت آقای احمدی‌نژاد را "نماد کودتای اداری" خوانده و گفته بود "این مصوبه یکپارچه مغایر قانون است. بهتر بود دولت به جای این مصوبه طولانی، یک خط قانون تصویب می‌کرد و می‌نوشت همه دستگاه‌های اجرایی و نظارتی مانند مجلس تعطیل شود و اختیارات به آقای بقایی واگذار شود، زیرا در بسیاری از بندهای این مصوبه گفته شده است که همه قوانین قبلی و هرگونه ممنوعیت لغو می‌شود و مجوز استخدام بدون درنظرداشتن موقعیت‌ها اعطا خواهد شد."
آقای بقایی بر اساس گزارش منتشر شده در سایت معاونت اداری و مالی صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران، در تاریخ ۱ آبان ۱۳۹۰ از این سازمان بازنشسته شده است. او ۴۶ سال سن دارد و اهل همدان است.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn