Warning
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.

نفت اوپک ۴۰ دلار شد؛ ادامه زورآزمایی ایران و عربستان

آذوح: دالغا خاتین اوغلو (روزنامه نگار حوزه انرژی در باکو)
سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، که ایران نیز عضوی از آن است، اعلام کرد که قیمت سبد نفتی این سازمان به مرز ۴۰ دلار سقوط کرد.
بر اساس آخرین آمار اوپک، قیمت نفت این سازمان روز دوشنبه دوم شهریورماه به ۴۰ دلار و ۶۷ سنت رسید که نسبت به روز مشابه ماه گذشته حدود ۱۲ دلار و نسبت به نیمه اول سال گذشته میلادی حدود ۶۸ دلار افت کرده است.
در این میان به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، قیمت نفت شاخص وست تگزاس اینترمدیت روز سه‌شنبه به ۳۸ دلار و ۹۷ سنت، همچنین برنت دریای شمال به ۴۳ دلار و ۴۱ سنت رسیده است که پایین‌ترین سطح طی ۶.۵ سال گذشته است.
علت شتاب گرفتن آهنگ افت قیمت نفت، به غیر از افزایش نفت تولیدی مازاد بر بازار، نگرانی‌ها از  کاهش رشد اقتصادی چین، سقوط بازارهای سهام آسیایی و غربی، همچنین رشد حجم فراورده‌های نفتی مازاد بر مصرف در بازارهای جهانی عنوان شده است.
در همین زمینه اداره اطلاعات انرژی آمریکا طی گزارشی که دوم شهریورماه منتشر کرد، می‌گوید که با وجود نفت مازاد در بازارهای جهانی در سال ۲۰۱۴، باز هم طی سال جاری رشد تولید نفت از رشد مصرف آن پیشی گرفته است.
بر اساس این گزارش، طی هفت ماه اول سال ۲۰۱۵، روزانه حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت و مایعات نفتی مازاد بر مصرف در جهان تولید شده است که از سال ۱۹۹۸ تاکنون بی‌سابقه بوده است.
بر اساس این گزارش مصرف نفت در سال گذشته روزانه ۱.۱ میلیون بشکه افزایش داشت و برای سال جاری نیز ۱.۲ میلیون بشکه افزایش خواهد یافت. اما آهنگ رشد تولید سیار بیشتر از مقادیر عنوان شده برای مصرف است.
تولید جهانی نفت در سال گذشته ۲.۳ میلیون بشکه در روز رشد داشته و تا نیمه اول سال جاری این رقم به ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است.
از طرفی، بنا به گزارشی که شرکت بین‌المللی مشاوره انرژی، وود مکنز، روز دوشنبه منتشر کرد، هم‌اکنون مقادیر زیادی محصولات فرآورده شده نفتی مازاد بر بازار وجود دارد.
بر اساس این گزارش، هم‌اکنون بنزین مازاد بر مصرف در جهان تولید می‌شود و این وضعیت تا سال ۲۰۱۷ ادامه خواهد یافت. بر اساس این گزارش، در سال ۲۰۲۰ نیز با راه‌اندازی چندین پالایشگاه در حال احداث، حجم بنزین تولیدی مازاد بر مصرف به ۳۰ میلیون تن در سال خواهد رسید.
در این میان افت ارزش سهام بازارهای جهانی که از بازار چین آغاز شده است، بهای نفت هرچه بیشتر در سرازیری قرار گرفته است چراکه رشد اقتصاد جهانی در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.
در این میان الجزایر، یکی از اعضای اوپک از هم‌قطاران خود در این سازمان درخواست کرده است که برای بالا بردن قیمت نفت، سطح تولید خود را کاهش دهند.
به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، الجزایر به غیر از خود مواضع ونزوئلا و لیبی را نیز حمایت می‌کند که خواهان کاهش هر چه سریع‌تر تولید نفت اوپک هستند.
بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران نیز سه‌شنبه اعلام کرد که «قیمت نفت را بازار تعیین می‌کند».
وی در رابطه با انتقاد از وزارت نفت به خاطر موفق نبودن در تغییر دیدگاه عربستان و برخی کشورهای عربی عضو اوپک در راستای کاهش تولید نفت گفت که «این که عده‌ای به من نقد می‌کنند و می‌گویند چرا با وزرای بیشتری برای کاهش قیمت جهانی نفت و توضیح مضرات آن مذاکره نمی‌کنید، باید بگویم که آنها تصمیم گرفته‌اند که با ایران بستیزند و می‌دانند که قیمت پایین نفت نیز به ضرر همه است همانطور که می‌بینیم فضای منطقه یک فضای ناآرام سیاسی است. بنابراین چطور باید با آنها مذاکره کنم زمانی که خودشان می‌دانند که علیه ایران بسیج شده‌اند».
وی همچنین گفت که «بلافاصله با لغو تحریم‌ها، ایران سهم از دست رفته نفت خود را که بیش از یک میلیون بشکه در روز است به‌دست خواهد آورد و به این منظور در نخستین روزهای لغو تحریم ۵۰۰ هزار بشکه و پس از آن ظرف مدت کوتاهی ٥٠٠ هزار بشکه دیگر به تولید نفت ایران اضافه خواهد شد».
وی با تأکید بر این که افزایش تولید نفت ایران تنها سیاست وزارت نفت نیست و این موضوع سیاست دولت است، تصریح کرد: میزان قدرت هر عضو در اوپک بر مبنای ظرفیت تولید آن کشور است که ما باید بلافاصله بعد از لغو تحریم‌ها آن را افزایش دهیم زیرا در صورت تأخیر در بازگشت به بازار نفت باید برای فروش هر ١٠ هزار بشکه نفت هم خواهش و تمنا کنیم.
عربستان نیز که بزرگ‌ترین تولید کننده نفت اوپک و بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان است، می‌گوید که مایل نیست با کاهش تولید، سهم خود بازارهای جهانی را به دیگران بسپارد.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn